زنگ خطری برای ؟

به نظر می رسد که نمی خواهد از بلندپروازی های خود برای رویای دست بکشد. ردموندی ها در نظر دارند تا در GDC 2019 از کیت توسعه میان پلتفرمی پرده برداری کند. برای اطلاعات بیشتر با بی کلک همراه باشید.

اکثر گیمرها می دانند که مایکروسافت با کنسول وان در زمینه بازی های انحصاری عرصه را به رقیب قدرتمند خود یعنی سونی و کنسول واگذار کرده است. اما از زمان ورود مدیرعامل جدید یعنی ساتیا نادلا و انتخاب فیل اسپنسر به عنوان مدیر بخش اکس باکس، به نظر می رسد که مایکروسافت نیز در رقابت با سونی، رویه خود را تغییر داده است.

هر شکست مقدمه یک پیروزیست

عرضه اکس باکس وان به همراه کینکت، اینترنت همواره متصل، قدرت پایین تر و قیمت بالاتر (!) یک فاجعه تمام عیار بود که از همان ابتدا باعث شد عده زیادی از طرفداران مایکروسافت با ناامید شدن از کنسولش، به سمت پلی استیشن ۴ رویگردان شوند. پس از آن یکی دیگر از مشکلات اکس باکس وان، نداشتن انحصاری هایی در حد و اندازه پلی استیشن بود.

اما فیل اسپنسر، برای رقابت با سونی، به جای بالابردن تعداد انحصاری ها که می دانست در نسل هشتم نمی تواند آن طور که باید و شاید آماده شده و یا کیفیت خوبی داشته باشند، به سمت ایده بازی میان پلتفرمی رفت. همه می دانند که سونی در عرصه گیم، به شدت انحصار طلب است؛ از این رو مایکروسافت درصدد ضربه زدن به سونی با بزرگترین نقطه قوت آن یعنی همین انحصارطلبی ها برآمد.

نتیجه این حرکت مایکروسافت، عرضه بخش آنلاین چندین بازی معروف مانند Rocket League به صورت کراس پلتفرم برای کنسول های اکس باکس، سوئیچ و سیستم عامل ویندوز بود که خیل عظیمی از گیمرها را به سمت خود جلب کرد و فشارها را بر روی سونی افزایش داد. با بالارفتن درخواست های دارندگان کنسول سونی از این شرکت برای باز کردن درهای امکان بازی میان پلتفرمی، ژاپنی ها در سال ۲۰۱۸ مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شدند و درها را برای آنلاین میان پلتفرمی برای بازی Fortnite باز کردند. این یک پیروزی برای مایکروسافت و شکستی برای سونی تلقی می شد؛ چرا که مایکروسافت عقیده خود را به سونی تحمیل کرده بود.

آینده بازی میان پلتفرمی

حالا شنیده ها حاکی از آنند که مایکروسافت در حال تدارک دیدن ضربه ای دیگر بر پیکر قدرتمند سونی است. ردموندی ها در نظر دارند برای GDC 2019 که کنفرانسی برای توسعه دهندگان به شمار می رود، از کیت توسعه میان پلتفرمی Xbox Live پرده برداری کنند که به توسعه دهندگان در تمامی پلتفرم ها شامل اکس باکس، سوئیچ، ویندوز و اندروید و iOS این امکان را می دهد که از سرویس آنلاین Xbox Live برای بازی های خود استفاده کنند؛ این موضوع سبب می شود تا موضوع بازی های میان پلتفرمی، به شکل بسیار منسجم تری اجرایی شود.

با اجرایی شدن این سرویس برای دیگر پلتفرم ها، سرویس Xbox Live به یک ابرسرویس آنلاین تبدیل خواهد شد که می تواند در مدت کوتاهی از نظر تعداد کاربرهای آنلاین، از سرویس آنلاین سونی موسوم به Playstation Plus گذر کند. این سرویس توانسته سال های متمادی به عنوان یکی از بهترین ها از نظر ثبات و پایداری و همچنین امنیت شناخته شود؛ موضوعی که می تواند نظر توسعه دهندگان بسیاری را به سمت خود جلب کند.

 

ویژگی های SDK سرویس Xbox Live

در ادامه این گزارش آمده است که کاربران با بهره گیری از این سرویس می توانند از ویژگی هایی همچون دستاوردهای اکس باکس (Achievement)، بازی با دیگر پلتفرم ها، شبکه اجتماعی اکس باکس و دیگر ویژگی ها که پیشتر تنها در دسترس کنسول اکس باکس و سیستم عامل ویندوز بود، استفاده کنند.

بنا به گزارش ها، کیت توسعه نرم افزاری یا به اختصار SDK توسعه یافته، شامل مجموعه PlayFab نیز خواهد بود که مجموعه ابزارهایی برای بالابردن سرعت پروسه توسعه و ساخت بازی های آنلاین را در اختیار توسعه دهندگان بازی های مختلف قرار خواهد داد.

خبرهای خوب برای گیمرها

به طور کلی این خبر را می توان یک گام بزرگ در راستای یکپارچه سازی بازی های آنلاین در تمامی پلتفرم ها دانست؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که موضوع بازی میان پلتفرمی، سال های بسیاریست که در حال تحقق یافتن است و هر بار موضوعی مانع شکوفایی آن می شود. مایکروسافت در این راستا قدم های مثبتی را برداشته که یکی از آنها، عرضه بازی Minecraft برای کنسول های مختلف اعم از نینتندو سوئیچ و سیستم عامل های موبایلی به همراه ویژگی بازی میان پلتفرمی است که سال گذشته رخ داد.

حال مایکروسافت به طور واضحی در ارائه سرویس خود برای تمامی پلتفرم ها، کنسول سونی را جا انداخته که می تواند تشر معناداری به این شرکت ژاپنی باشد. به هر حال باید صبر کرد و دید که آیا مایکروسافت در کنفرانس GDC 2019 که در روزهای ۱۸ تا ۲۲ مارچ برگزار می شود، از برنامه های دیگری در این زمینه رونمایی خواهد کرد یا خیر. همچنین جزئیات کامل این تصمیم مایکروسافت نیز در همین کنفرانس اعلام خواهد شد.

نظر شما در رابطه با عرضه سرویس Xbox Live برای تمامی پلتفرم ها چیست؟ آیا مایکروسافت می خواهد از سرویس های خود اسب تروآیی بسازد که در تمامی پلتفرم ها نفوذ داشته باشد؟ نظرات خود را در این رابطه در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.