تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

دانلود کتاب تاریخ ادیان و مذاهب در ایران از عباس قدیانی

دانلود کتاب تاریخ ادیان و مذاهب در ایران از عباس قدیانی   کتاب تاریخ ادیان و مذاهب در ایران از عباس قدیانی

تاریخ ادیان و مذاهب در ایران

  نام کتاب:  تاریخ ادیان و مذاهب در ایران نویسنده: عباس قدیانی

انتشارات: فرهنگ مکتوب

سال نشر: 1381

زبان: فارسی

تعداد صفحات: 323 صفحه

فرمت: PDF

حجم: 7.26 مگابایت

 

مقدمه

نخستین مذاهب انواع بت پرستی‌های مصنوعی و طبیعی بوده‌اند که بت‌های مصنوعی با سیمای بشری به مثابه آخرین و تکامل یافته‌ترین مذهب بت پرستی بوده‌است. در عین حال مذاهب توحیدی هم از بطن بت پرستی‌ها سر بر آورده. تاریخ ایران آکنده از اختلاط و اتفاق میان عقاید و آرا و دین و دولت است. اردشیر اول، سرسلسله ساسانیان، می‌خواست یک جامعه ملی – دینی در ایران بنا کند، لذا در هر ایالت یک رئیس روحانی را پذیرفت. سختگیری و خشونت این رهبران دینی و کشتار مسیحیان به شورش مردم در ارمنستان و پیدایش آیین‌های مانوی و مزدکی در برابر یکه‌تازی دین حاکم انجامید. این رویه در آینده‌ای نه چندان دور پایان کار شاهنشاهی ساسانی و استقرار اسلام را در ایران رقم زد. مردمی که در فلات ایران زندگی می‌کنند، دو بار توانستند کیش جهانی پدید آورند. یکبار در مورد مهر پرستی و بار دیگر در مورد مانیگری. آیین مانی، آیینی عرفانی است که در برابر بیداد حکومت دینی نخستین بار در ایران پدید آمد. آیین مزدک نیز واکنشی اجتماعی در برابر فشارهای دین حاکم بود که هرگونه تغییر و تحول در مراتب طبقاتی را غیرممکن می‌ساخت و جامعه بسته‌ای را به وجود آورده بود. برخی از آیین‌ها در دوران پیش از اسلام در ایران رواج یافته‌اند، مانند دین زرتشت، مزدک، مانی و مسیحیت پیش از اسلام. دوره مذاهب ایران را به چهار دوره اصلی می توان تقسیم کرد: • دوره دیو پرستیدوره مهرپرستیدوره مزدیسنی (دین زرتشت)دوره اسلامی مسلمانان باور داشتند که آموزه‌های اصیل زرتشت به مرور زمان دستخوش تحریف شد و توحید زرتشت به شرک تبدیل گشت، دستورات آن از خرافات و اباطیل پر شد و در مسیر سود طبقات حاکم جامعه قرار گرفت. هر چند گروهی از پژوهشگران این را بهانه‌ای برای تاخت و تاز به ایران زمین می‌دانند. پس از تشکیل دولت صفویان همواره تشیع آیین رسمی ایران بوده‌است و در حال حاضر از جمعیت ایران، ۸۹٪ شیعه، ۹٪ سنی و ۲٪ مسیحی، زرتشتی، یهودی، بهائی و پیروان سایر ادیان هستند. در اصل ۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی دین رسمی است و سایر مذاهب اسلامی که در قانون اساسی به آنها تصریح شده شامل مذاهب اربعه اهل سنت (حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی) و شیعیان زیدی (چهار امامی) نیز قانونی و دارای احترام کامل می‌باشند. همچنین در اصل ۱۳ قانون اساسی، ایرانیان مسیحی، یهودی و زرتشتی به عنوان اقلیت دینی پذیرفته شده‌اند و می‌توانند در حدود قانون بر اساس دین خود عمل نمایند.  

معرفی کتاب

نگارنده پس از پیش گفتاری کوتاه در خصوص فطری بودن دین، به گونه‌ای گذرا درباره تاریخ دین، مذاهب و عقاید ابتدایی (نظیر : آنیمیزم، فیتیش، رب النوع‌ها) اقدام آریایی و سکنه مشرق زمین مطالبی درج می‌کند. وی سپس مطالب اصلی خویش را با توضیح درباره ادیان ایران باستان یعنی: تمدن کلدانیان، سومر، آکد، بابل، عیلام، آسور، ماد، سکاها، هخامنشیان و پارت‌ها در فصل نخست آغاز می‌نماید. در پی آن نحوه شکل‌گیری و انتشار چهار آیین بزرگ بودا، میترائیسم، زرتشت و آیین زروان در ایران بررسی می‌گردد. نگارنده در این فصل ذیل هر یک از آیین‌های مذکور، ابتدا به معرفی آنها، سپس علل شکل‌گیری و تثبیت این ادیان و آیین‌ها در ایران، همچنین علل افول آنها به بحث می‌پردازند. در ادامه علل ورود دین یهود و مسیحیت در ایران بررسی می‌شود. نگارنده در این فصل ویژگی‌های دینی در دین بزرگ الهی و نیز فرقه‌های مختلف آنها، همچنین درباره عدم موفقیت آنها توضیحاتی عرضه کند. فصل پنجم کتاب به تشریح عقاید و اعتقادات دو آیین ایرانی یعنی “مانویه “و “مزدک “اختصاص دارد. در این فصل علل پیدایش این دو دین، ریشه‌های آیین مانویه و مزدک، و نیز برخی تهمت‌های وارد شده بر آیین مزدک (همچون اباحی‌گری وی، اشتراکی دانستن زن و خانواده، اشتراک در مال) بررسی و ارزیابی شده است. فصل ششم تا پایان فصل نهم به ظهور و ورود دین اسلام همچنین فراز و نشیب‌های این دین طی سال‌های متمادی اختصاص دارد. “اسلام در ایران”، “تکوین شیعه در ایران”، “فرقه‌های اسلامی” و “ملحقات” (نهضت حروفیه، نهضت نقطویه، قیام‌های شیعی، قیام سربداران و مرعشیان)، از موضوعات اساسی چهار فصل پایانی کتاب هستند.  ]]>

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.